Wyszukiwarka

Wyszukiwarka

godło

HOBBIT, CZYLI WYPRAWA PO SMOCZY SKARB

„Wiodą, wiodą drogi w świat

Pod gwiazdami mkną na niebie-

Choć wędrować każdy rad,

W końcu wraca w dom, do siebie

Oczy, które ognia dziw

Oglądały- i pieczary,

Patrzą czule w zieleń niw

i kochany domek stary”.

  Analiza dzieł literackich jest nieodłącznym elementem praktyki szkolnej, zwłaszcza podczas zajęć języka polskiego. Działania oscylują wokół omawiania lektur niejednokrotnie mając charakter schematyczny, mało atrakcyjny dla uczniów. Nie sprzyja to motywowaniu młodych odbiorców do chętnego, krytycznego sięgania po dzieła literackie. Aby móc kształtować w dzieciach postawę świadomego odbiorcy dzieł kultury, należy w sposób jak najbardziej atrakcyjny przybliżyć im świat powieści. Przestrzenią, która stwarza niezwykłe możliwości analizy i interpretacji, jest tolkienowski świat Śródziemia.

Fantastyka to dziedzina sztuki oparta na szczególnym rodzaju wyobraźni i swobody twórczej. Duża popularność adaptacji „Hobbita” daje możliwość zainteresowania ucznia tekstem powieści. Uczniowie klasy VIb na jeden dzień przeobrazili się w krasnoludy, elfy, gobliny i trolle. Poznawali świat fantasy „od wewnątrz”. Zajęcia zorganizowano w formie wizyt w określonym miejscu Śródziemia. Uczniowie najpierw wybrali fragment utworu, do którego stworzyli żywy obraz. Następnie opracowali scenariusz pokazu. Uwzględnili w nim odpowiednie pozy, mimikę „granych postaci”, dekoracje, kostiumy oraz rekwizyty. Kolejnym etapem było wybranie się z wizytą do klas młodszych, gdzie odbyła się prezentacja obrazu oraz różnych gadżetów związanych z tajemniczym światem elfów, goblinów, a także przeczytanie fragmentu powieści uczniom klasy IIa. Prezentacja wzbudziła wiele pozytywnych emocji wśród małych widzów. Przygotowując plan pracy chcieliśmy zrobić coś dla siebie i innych. Było naprawdę twórczo.

Powieść J.R.R. Tolkiena w barwny i zabawny, a jednocześnie zawoalowany sposób opowiada o naszym świecie, w którym- jak w baśni- nieustannie toczy się walka dobra ze złem.